System sprzedaży.
Prowadząc sklep musimy przyjąć jedną, spójną zasadę dotyczącą dostaw i wyprzedaży. Nie może być tak, że organizujemy dostawy kiedy nam się podoba, gdyż klienci będą zdezorientowani. Stałych klientów możemy podzielić na tych co odwiedzają sklep podczas nowych dostaw, tych co zaglądają jak są wyprzedaże i tych co ciągle zaglądają do sklepu. Jeżeli nie będziemy mieli z góry określonego dnia dostaw, utrudnimy wizyty kupującym, którzy tylko czekają na nowe dostawy i możliwość zakupu czegoś nowego i niepowtarzalnego, przed tym jak inni wykupią najcenniejsze sztuki. Generalnie powinniśmy realizować nowe dostawy co tydzień.Przyjęło się w branży odzieży używanej, że co tydzień w sklepie jest nowa dostawa i nie powinniśmy się tutaj wyróżniać. Kluczowym elementem jest dzień tygodnia z nową dostawą zwyczajowo przyjęto że jest to środa.Można też kilka dni przed dostawą wycofać cześć „starego towaru” i dołożyć go na dostawie.
Wyprzedaż .
Wyprzedaże, to element z którym będziemy mieli do czynienia prowadząc swój sklep odzieżowy. Tutaj tak samo jak w przypadku nowych dostaw, powinniśmy wypracować pewien system, który będziemy stosować zawsze w taki sam sposób. Polecamy np. taki system sprzedaży: środa – nowa dostawa,czwartek, piątek i sobota – standardowe ceny, poniedziałek, wtorek– wyprzedaż 10,20,30%. Taki system pozwoli wszystkim klientom (i tym czekającym na nowości i tym czekającym na przeceny) znaleźć dzień do odwiedzin naszego sklepu. Raz na miesiąc, możemy organizować tzw. „mega wyprzedaż” gdzie będziemy próbowali pozbyć się jak największej ilości ciuchów zalegających na wieszakach(wtedy są całkiem niezłe obroty). Takie wyprzedaże są wskazane, gdyż nie ma możliwości, aby wszystko się sprzedawało. Należy w tym miejscu jednak być bardzo ostrożnym. Jeżeli w sklepie oferujemy tylko CREAM (który kupujemy za duże pieniądze) a organizowane wyprzedaże powodują że praktycznie nic nie zarabiamy, to stanowczo powinniśmy organizować je bardzo rzadko. Możemy przyzwyczaić Klientów, że wyprzedaże odbywają się np. tylko raz na miesiąc(jest to również dobra forma promocji naszego sklepu) i wtedy można nabyć atrakcyjne ciuchy za niską kwotę. Każdy musi sam wypracować system wyprzedaży w sklepie.
Promocja, reklama.
Dobra reklama to ważny element dobrze prosperującego sklepu, dlatego też musimy systematycznie organizować akcje promocyjne i reklamowe.Możemy np. codziennie organizować promocje typu”kupując …rzeczy…otrzymasz za darmo” „dzisiaj do zakupów powyżej …zł – …. gratis” lub „Tylko dzisiaj zakupy powyżej ….zł nagradzamy rabatem w wysokości…..zł”. Powinno to przyciągnąć klientów którzy z jakichś względów jeszcze nie odwiedzali naszego sklepu. Można spróbować reklamować się w regionalnej telewizji kablowej, na autobusach(koszt około 500-1000 zł/miesiąc),Warto również pomyśleć o ulotkach, można ulotki wysyłać poprzez Pocztę Polską(usługa PP).Pomysłów na reklamę jest tak wiele jak wiele jest sklepów.Każdy może wymyśleć coś fajnego nie trzymając się schematów.
Może kolejne sklepy lub sieć sklepów pod jednym brandem?
Powinniśmy wiedzieć, że „mega wyprzedaże” nie zawsze są najlepszą opcją na wyzbycie się zalegającego na wieszakach towaru (odzież może być bardzo atrakcyjna, ale z jakichś przyczyn nie znalazła nabywcy bo na przykład nie ta dzielnica na ten towar). W takich przypadkach warto pomyśleć o drugim sklepie. Drugi sklep to oczywiście kolejne koszty i wydatki, ale ma jedną zasadniczą zaletę – możemy wymieniać towar pomiędzy sklepami. Zamiast organizować mega wyprzedaże, możemy towarem „mieszać”, ten który się nie sprzedał w pierwszym sklepie robić dostawy w drugim ze względu że sklepy będą odwiedzać różne osoby i na pewno nie natrafią na ten sam towar. Takim sposobem małym kosztem zaopatrujemy oba sklepy.Lokalizacja drugiego sklepu przemawia za dzielnicą lub częścią miasta gdzie można by było handlować tańszym towarem.
Dużo więcej porad, blogów klientów i sprzedawców związanych z reklamą znajdziecie na: www.reklamadynamiczna.com.pl